fbpx
מעיין ביטון

מעיין ביטון

גירושין בגיל הרך – המלצות להורים גרושים (חלק א')

גירושין בגיל הרך – המלצות להורים גרושים

חלק א'

לעיתים קרובות פונים אליי הורים לאחר שהחליטו להיפרד, אבל לפני שהודיעו על כך לילדים. הם נמצאים בחשש גדול – מה תהייה ההשפעה של הגירושין והפרידה שלנו על הילדים? האם אנחנו מסבכים את הילדים שלנו ופוגעים בהם מעצם הפרידה? כמה נזק הם יחוו?

אז ראשית, חשוב לזכור כי גם נישואין לאורך זמן במערכת יחסים שאינה טובה, מכל סיבה שהיא, עשויים להשפיע באופן שלילי על כל בני המשפחה, הן ההורים והן הילדים. מהבחינה הזאת הקלישאה הידועה – "כשלהורים טוב לילדים טוב" מתאימה ואמיתית! כאשר כבר הוחלט על פרידה, ניתן להתמודד עם ההשלכות שלה על ידי זה שנדע מה המשמעות של גירושין בגיל הרך עבור הילדים וכיצד ההורים יכולים לעזור להם להתמודד עם מה שקרה.

בחרתי במקצוע שלי כי אני מאמינה ויודעת שלילדים יש יכולת לצמוח מתוך משברים משפחתיים. ליוויתי הרבה ילדים במסעותיהם להתפתחות וצמיחה אישית מתוך משבר, וזה מדהים לשמוע אותם מסתכלים על העבר ומסבירים מה למדו מתוך המשבר וכיצד הוא עזר להם בהתפתחות שלהם. זאת, כמובן, בתנאי שלילד ניתנו המשאבים הדרושים (כמו הכלה, תמיכה) כדי להתמודד עם מה שקורה.

במאמר זה אפרט את המשמעות של הגירושין מנקודת מבטם של ילדים בגיל הרך. כלומר, מה המשמעות של גירושין בגיל הרך, לפי רמת ההתפתחות שלהם, ומה ההמלצות לפעולה בכל גיל. המידע במאמר זה מבוסס על מחקרים של Solomon 2005 ושל Johnston & Roseby 1997.

עד גיל 8 חודשים – התינוק תלוי מאוד בהוריו לקבלת מענה לצרכיו הבסיסיים. מבחינה התפתחותית חשוב לו לפתח אמון בהוריו ובעולם בכלל כמקום בטוח על ידי קבלת מענה עקבי ורציף לצרכים שלו. מצוקה רגשית תתבטא דרך קשיי שינה, תלותיות יתר ובכי.

המלצות להורים גרושים: כל עוד התינוק מקבל מענה לצרכיו, אין זה קריטי מה תהייה סביבת השינה. לכן יש לתת דגש כי הסביבה, גם לאחר הפרידה, תתן מענה עקבי ורציף לצרכיו. על מנת לעזור ליצור התקשרות בין התינוק לבין שני ההורים, יש ליצור לתינוק הזדמנויות לשהות עם כל אחד מההורים. על ההורים לשים דגש על מגע פיזי חם, וכן על יצירת שגרה קבועה וברורה ורוטינות יומיות קבועות – למשל לשמור על זמני האכלה ושינה קבועים אצל כל אחד מההורים ולשמור על טקס שינה קבוע. לינה קבועה אצל רק אחד מההורים לא תפגום בקשר בין התינוק להורה השני.

8 חודשים עד גיל שנתיים – סביב גיל 9 חודשים התינוק מפתח הבחנה ברורה יותר בין המטפלים הקבועים בו לבין אנשים זרים. הוא נקשר למטפליו הקבועים, מפתח חרדת זרים ומתקשה להיפרד מהדמויות הקבועות המטפלות בו. מצוקה רגשית, בדומה לגילאים מוקדמים יותר, תתבטא דרך קשיי שינה, תלותיות יתר ובכי.

המלצות להורים גרושים: בשלב זה התינוק ירגיש באובדן של הורה אם זה עוזב לפתע את הבית. לכן חשוב לשמור על שיגרה קבועה, ועל הסדרי ראייה ברורים ויציבים לאורך זמן על מנת שהתינוק לא יחווה אובדן פתאומי. רצוי לא לעשות שינויים דרסטיים בסביבת התינוק, ולהקפיד כי ההורה שהיה דומיננטי בטיפול בתינוק לפני כן ימשיך לעשות זאת גם כעת, תוך שילוב ההורה השני בשיגרה היומית באופן עקבי. המשיכו ביצירת קשר דרך מגע פיזי חם, חיבוק והכלה.

גילאי שנתיים עד 4 שנים – בגיל הזה הפעוט הופך ליותר עצמאי. יש לו את היכולת לשמור את ההורה שאינו נוכח כרגע בזיכרון ולדעת שהם עוד ישובו להיפגש. במקביל, הוא מפתח את היכולת לבטא את רצונותיו ורגשותיו באופן מילולי. מצוקה רגשית תתבטא דרך רגרסיה (חזרה אחורה – למשל קשיים בגמילה, חזרה לחפץ מעבר כגון שמיכה או מוצץ), קושי בשינה, פחד מפרידה, רצון למגע פיזי (למשל שירימו אותו בידיים) והתקפי זעם.

לאחר פרידה ועזיבת אחד ההורים מהבית, הפעוט עשוי לחשוש כי אותו הורה ינטוש אותו. הוא עלול לבטא חששות כלפיי צרכים בסיסיים כגון אוכל ובית. כמו כן הוא עשוי לפחד כי ביקורים אצל ההורה השני יבוטלו, או לבטא קושי לקראת ביקורים אלו.

המלצות להורים גרושים: להכיל ולנחם, ליצור קירבה וחום. לשמור על שיגרה קבועה וברורה. לאפשר ולהכיל רגרסיות בהתנהגות במידה תוך שמירה על חוקי הבית. מומלץ בתחילה לערוך ביקורים תכופים וקצרים אצל הורה אחד כאשר ההורה השני מלווה את הפעוט במהלך הביקור עד להסתגלות הפעוט לביקורים ארוכים יותר ולפרידה מההורה המלווה.

ליחצו כאן כדי לעבור להמשך המאמר: גירושין בגיל הרך – המלצות להורים גרושים, חלק ב'.

יצירת קשר

מעוניינים לקבל פרטים נוספים לקראת התחלת תהליך טיפולי איתי? מלאו את הטופס.

 

להרשמה לניוזלטר מלאו את הטופס הבא

שתפו את הפוסט

דילוג לתוכן